Doel:   optreden bij het parochie Kirchweifest en de orgel inwijding van de kerk in Ciacova, Roemenië. (Dit orgel werd ter beschikking gesteld door onze locatie en kwam via Caritas in Roemenië terecht).

Vrijdag 14 juni

Vier heren van Caritas, te weten Alex ten Have, André van Uem, Bennie Beerten en Guus Schepers, die al jaren lang goede contacten met 2 pastores en veel gelovigen hebben, kwamen met het idee om het Kirchweifest met ondersteuning van ons koor te vieren. Na veel overleg en organiseren, konden we vrijdag 14 juni om 8.30uur met 20 personen bij café de Boer in Harreveld vertrekken.

Onze bus ging richting Dortmund met Antoon Stortelder (koster uit Zieuwent) als chauffeur. Met een klein uurtje vertraging vlogen we met Wizz-Air in ca. 2 uur tijd naar Timisoara. Voor 2 passagiers was het best spannend, want ze hadden nog nooit gevlogen. Bij aankomst was het gelijk 10 graden warmer dan in Nederland en die hoge temperaturen zijn ook vier dagen zo gebleven. Onze eerste reis ging door het centrum met zeer mooie gebouwen uit de tijd voor het communisme. Jammer dat het onderhoud geen hoge prioriteit heeft. Dit zal zeker met de financiën te maken hebben. Ook de elektrische bedrading langs de openbare weg ziet er zeer slordig uit. We zijn ook langs het opstandbeeld gekomen. Dit herinnert aan de opstand 30 jaar geleden, tegen dictator Ceauşescu, toen kinderen een kerk in wilden vluchten en hier werden doodgeschoten. In deze wijk is ook de opstand tegen de dictator begonnen en heeft zich verspreid over heel het land. In totaal zijn er 1100 doden gevallen. In de bus zat ook Carina die als tolk voor ons fungeerde. Zij kon in Engels en Duits zeer snel vertalen. Timisoara is een universiteitsstad en de derde stad van Roemenië.

( foto; eigen PR)

Om 18.30uur kwamen we aan in hotel ‘Popasul Căprioarei’, een prachtig gelegen hotel met mooie kamers, zwembad, goed eten en een gezellige bar. Om 19.30 uur vertrokken we alweer naar de boerderij van Liviae en Florie. Maar eerst nog even wachten op een andere bus, omdat onze bus een lekkende olieleiding had. Wij werden bij de boerderij ontvangen met koffie, broodjes en zelfgemaakt ijs. Daarna volgde een rondgang op de boerderij. We zagen veel hooi, mais en een beetje krachtvoer. Ze hadden 45 koeien en meerdere medewerkers, die helpen voor kost en inwoning. De jaarproductie per koe is tussen de 3.000 en 4.000 liter melk. Het was van de gezichten van de mensen af te lezen hoe dankbaar zij waren met de hulp van Caritas en dat wij als koor hun wilden bezoeken. Ook was de jonge pastoor daar aanwezig om ons te ontvangen. Nadat we twee liederen gezongen hadden namen we afscheid van deze vriendelijke mensen.

Om 21.00 uur bezochten we een weeshuis in Peci Nou, een door Caritas gesteund project, waar het echtpaar Ani en Radu met heel veel liefde en geduld gemiddeld 10 kinderen begeleiden. In de loop der jaren hebben ze ongeveer 100 kinderen mogen opvoeden. Op de vraag van ons of ze nog contact hebben met oudere kinderen was hun antwoord: “met allemaal en wij zijn zelfs 36 keer opa en oma”. Indrukwekkend hoe deze mensen hun liefde geven aan de kinderen. Wij hebben hier een barbecue gehad in de prachtige tuin en boomgaard (waar het stikte van de muggen) en als toetje heerlijke kersentaart. Nadat het koor twee liederen had gezongen, zong Fons nog het lied ‘Dunkel Rote Rosen’ voor het echtpaar. Toen volgde de terugreis naar het hotel waar we nagepraat hebben over de vele indrukken van die dag en nog een paar gezellige liedjes gezongen hebben.

Zaterdag 15 juni

Voor het ontbijt waren enkele leden van onze groep al in het zwembad geweest. Heerlijk na een warme nacht van 22 graden. Deze ochtend gingen we naar de stad Timisoara, waar we de prachtige orthodoxe kerk met veel bladgoud en schilderingen bezochten. Daarna hebben we een stadswandeling gemaakt met een mooi plantsoen en veel kleurige gebouwen die worden opgeknapt. Maar er is nog veel werk te doen.

De lunch was bij de familie Florin in het dorpje Jebel. Hier kregen we van alles te eten en te drinken. Na de lunch gingen we naar de plaats Petroman, waar we een zeer arm gezin met vier kinderen hebben bezocht. In de winter verblijven zij in één ruimte met z’n allen omdat ze het anders te koud hebben. Velen van ons waren aangeslagen door hun omstandigheden. In dezelfde plaats hebben we een klein kerkje bezocht, daarna een drankje genuttigd bij een zeer klein en sober dorpscafé (20 consumpties voor € 9,70).

Vervolgens gingen we op weg naar de RK kerk van Ciacova waar we met zang een bruiloftsmis hebben ondersteund. Door een zangeres van de parochie werd een mooi ‘Ave Maria’ gezongen. Wij hebben gezongen: ‘Alleluja’, ‘Licht am Ruhigen Morgen’ en ‘Panis Angelicus’. Na de H. mis bezochten we een bejaardencentrum waar de oude pastor de scepter zwaait. Hier zongen we 4 prachtige liederen, waarvan 2 op de gang omdat niet alle mensen in het kapelletje konden komen. In zijn preek noemde de oude pastoor de vier heren van Caritas apostelen, want ook dit centrum wordt door Caritas en andere giften ondersteund. De regering doet niets. De verwarming wordt ’s winters gestookt met balen stro. Zij bezitten 16 koeien en kalveren, een boomgaard en groentetuin. ’s Avonds weer gegeten bij de fam. Florin, zij waren de oom en tante van Carina. Wederom gezongen en we werden door privé auto’s naar het hotel terug gebracht. Daarna heel gezellig nagepraat en niet op tijd naar bed.

Zondag 16 juni

Na het ontbijt naar de kerk in Ciacova, waarbij het orgel uit de St. Agatha uit Harreveld werd overgedragen en ingewijd. De heren van Caritas deden het woord en dit werd door de pastoor vertaald. De H. mis die volgde werd door ons koor verzorgd. Na de H. mis ging het in processie naar het marktplein onder begeleiding van de fanfare van 9 personen. Er werden dansjes uitgevoerd en daarna genoten we van de lunch in de pastorietuin, met schnaps, wijn en bier.

De bus kwam weer voorrijden en we maakten een trip in de omgeving. We bezochten een oud kasteel in Rudna waar Maria (lerares) leefde met veel verschillende dieren, zoals kippen, kalkoenen, ganzen, eenden, varkens, paarden, honden en katten. Haar dochter was toevallig ook aanwezig. Zij is een bekende zangeres die optreed over de gehele wereld. Haar naam is Alice Francis. Het kasteel is nu een bouwval, maar men hoopt met 2 miljoen subsidie dit weer in oude staat terug te kunnen brengen.

In deze streek heeft zich in 2004 een dambreuk voorgedaan, waarbij een zeer groot gebied is komen blank te staan. De boerderijen zijn weggespoeld omdat ze gebouwd waren met zand en kalk. De bewoners zijn gevlucht naar het hoogste punt van het dorp, het schoolplein. De kinderen konden terecht in gastgezinnen en ouderen bleven in de buurt van hun vee. Toen al bracht Caritas hier drinkwater.

Terug in het dorp Ciacova werd het Kirchweifest verder gevierd met veel dansgroepen uit de omgeving in prachtige klederdrachten. De muziek werd verzorgd door 4 muzikanten (2 keyboards en 2 saxofoons). Om 20.30uur waren we uitgenodigd in het gebouw van Caritas, waar we een geweldig diner voorgeschoteld kregen.

De oude pastoor had nog een verhaal: het communisme heeft 44 jaar geduurd. Voordien was Ciacova een welvarende stad. Het had goudsmeden en tandartsen. 1600 Priesters zijn uit Roemenië naar Siberië getransporteerd en 450 zijn er terug gekomen. Het wordt langzaam beter, maar het RK geloof wordt maar door 5% van de bevolking beleden en is dus bij de huidige regering niet belangrijk.

Wij zijn op alle plekken zeer hartelijk ontvangen. De reis heeft ons allen een andere kijk op Roemenië gegeven. Namens het gehele koor dank aan alle deelnemers, maar vooral aan Alex, André, Bennie en Guus (de heren van Caritas) voor hun inzet. Geweldig om te zien hoe ze hun taken goed verdeeld hadden.

Ook dank aan Carina Handra en Adarian Pascalou die zeer belangrijk waren voor het regelen van allerlei zaken, zoals bus, hotel en tickets.

Tot slot dank aan André Wessels en Angela Pijnappel voor hun muzikale bijdrage.

( foto; eigen PR)

Het was voor ieder van ons een reis om nooit meer te vergeten!