Logo Parochie

FacebookTwitterGoogle Bookmarks

r.-k. Parochie Sint Ludger

SintLudgernu.nl | elke dag open

 

De zomer is gekomen en we zijn ons meer dan in andere jaargetijden bewust van ons lichaam. Het is tijd om het zand tussen onze tenen te voelen op het strand, de wind te voelen op onze huid en misschien ook de regen. Het geloof lijkt soms weinig over het lichaam te gaan, meer over de geest, je gedachten en gevoelens, wat aan de binnenkant zit. Toch heeft ons lichaam, de buitenkant, er invloed op. Prik je je in je vinger, dan voel je alleen nog maar die vinger. Even zijn we alleen maar pijn, tot we getroost worden door onze ouders of misschien door iets anders, een afleiding, iets grappigs, een glaasje water. We leren van ons lichaam. Als je een keer brandnetels gevoeld hebt, weet je ze voortaan te vermijden. Zo leer je ook iets van de plant die in verwaarloosde hoekjes groeit. De blaren die je krijgt hoeven niet alleen maar slecht te zijn: sommigen zeggen dat het gif goed werkt tegen reuma. Door je kwetsbaarheid toe te laten, leer je anderen en jezelf beter kennen. Je leert hoe je gekwetst kan worden en je leert dat een volgende keer te vermijden of hoe je er mee om kan gaan.

Het christendom leert dat God mens geworden is. Net als Jezus hebben we een lichaam, waardoor we de wereld beleven. In onze samenleving proberen we steeds meer ons af te scheiden van wat ons pijn kan doen. Daardoor lopen we het risico het contact met de realiteit te verliezen. Als je alleen maar achter de computer zit, is de werkelijke wereld een raadsel. Echte mensen zijn anders dan op TV of in games. Daarom is het goed stil te staan bij ons lichaam. Later we er van genieten en er van leren.

In Jesaja 61,1-2; 58,6) zegt Jezus: ‘Vandaag hebben jullie deze woorden in vervulling horen gaan’. Zo geeft Jezus aan wat hij als levensopdracht ziet, wat hij wil doen. Dat is zijn missie. In Jesaja wordt gesproken van de verlosser die wordt verwacht. In Lucas 4 laat Jezus blijken dat hij die langverwachte messias is. In drie speerpunten worden in Lucas 4 de verleidingen op Jezus afgevuurd: brood, macht en geloof. Jezus krijgt de kortste weg voorgespiegeld. De honger de wereld uit, alle macht om orde op zaken te stellen en een overtuigend bewijs dat hij Gods zoon is. Maar Jezus roeping loopt niet langs die korte weg, ze loopt langs de lange omweg van het kruis. Daarom weigert hij.

In de derde en vierde bijeenkomst  ter voorbereiding van het H. vormsel wordt dit hoofdstuk in Lucas behandeld. Er wordt door middel van tekeningen en afbeeldingen gesproken over elkaars dromen. Welke droom hebben zij voor onze wereld? Hoe kunnen zij elke dag bouwen aan een fraaiere wereld? De wereld bestaat niet alleen uit verre landen, maar het gaat om de wereld om ze heen: de mensen met wie ze samenleven. 

De vormelingen worden ervan bewust gemaakt dat het Koninkrijk Gods er niet vanzelf komt. Kortom wat is er nodig om dromen waar te maken? Wat kan hun bijdrage zijn aan de wereld? Dit zijn geen eenvoudige vragen om op te antwoorden.

In Jesaja 61,1-2; 58,6) zegt Jezus: ‘Vandaag hebben jullie deze woorden in vervulling horen gaan’. Zo geeft Jezus aan wat hij als levensopdracht ziet, wat hij wil doen. Dat is zijn missie. In Jesaja wordt gesproken van de verlosser die wordt verwacht. In Lucas 4 laat Jezus blijken dat hij die langverwachte messias is. In drie speerpunten worden in Lucas 4 de verleidingen op Jezus afgevuurd: brood, macht en geloof. Jezus krijgt de kortste weg voorgespiegeld. De honger de wereld uit, alle macht om orde op zaken te stellen en een overtuigend bewijs dat hij Gods zoon is. Maar Jezus roeping loopt niet langs die korte weg, ze loopt langs de lange omweg van het kruis. Daarom weigert hij.

In de derde bijeenkomst -de vormelingen hebben er dan twee in september gehad, ter voorbereiding van het H. vormsel wordt dit hoofdstuk in Lucas behandeld. Er wordt door middel van tekeningen en afbeeldingen gesproken over elkaars dromen. Welke droom hebben zij voor onze wereld? Hoe kunnen zij elke dag bouwen aan een fraaiere wereld? De wereld bestaat niet alleen uit verre landen, maar het gaat om de wereld om ze heen: de mensen met wie ze samenleven.

De vormelingen worden ervan bewust gemaakt dat het Koninkrijk Gods er niet vanzelf komt. Kortom wat is er nodig om dromen waar te maken? Wat kan hun bijdrage zijn aan de wereld? Dit zijn geen eenvoudige vragen om op te antwoorden. 

Wanneer je meer over Jezus wil weten, dan kun je door op onderstaande link te klikken een hele mooie film over zijn leven bekijken.

De film duurt een uur. Daar waar Engels staat, kan je dit veranderen in Dutch. Je krijgt dan de hele film in het Nederlands. Vraag anders even of je ouders erbij willen helpen. 

Klik onderstaande link aan. De film staat op You tube.
http://jesusfilmmedia.org/1_529-cl-0-0/

Vieringen

November 2017
M D W D V Z Z
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Activiteiten

November 2017
M D W D V Z Z
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30